Wedstrijden – Inzendingen & Uitslag RDF2024

Regionale Digitale Fotowedstrijd 2024

Tien clubseries waren er dit jaar ingeleverd voor de RDF. Dat zijn er 2 meer dan vorig jaar en dat is fijn om te constateren. In deze editie hebben de juryleden Theo Bijker en Jan Nabuurs, de inzendingen bekeken en beoordeeld. De individuele foto’s werden van punten voorzien net als de clubinzending. De methodiek van 2023 is ook dit jaar gebruikt bij de jurering. De jury heeft de ervaring dat de methodiek een goede balans laat zien tussen de totaalindruk van een serie en de kwaliteit van de individuele foto’s.
In een Zoom sessie hebben de juryleden hun afzonderlijke waarderingen naast elkaar gelegd en uitvoerig besproken. Bij een beperkt aantal foto’s was er sprake van uiteenlopende waarderingen, wat natuurlijk niet verwonderlijk is. Bij de meeste foto’s kwamen de indrukken goed overeen. Dit geldt ook voor de waardering van de ingebrachte series.

De RDF is een bijzondere en in zijn soort een unieke wedstrijd. Het is een clubinzending van 8 foto’s met een onderlinge samenhang. Het is zowel een fotowedstrijd voor individuele fotografen, maar tevens een wedstrijd voor clubs. Deelnemen aan de RDF vraagt om de nodige onderlinge afstemming binnen de club.
Diverse clubs bleken goed aandacht besteed te hebben aan het concept en dat heeft effect gehad. De eenheid en samenhang in de foto’s was significant meer aanwezig dan vorig jaar.

De presentatie van de inzendingen en de uitslag van de wedstrijd vond plaats op zaterdag 22 juni in Druten. Ongeveer 40 belangstellenden waren present in het theater van zalencentrum De Bogerd waarbij middels een PowerPointpresentatie de ingezonden foto’s werden getoond en besproken. Na de pauze werden de winnaars (serie en individueel) bekend gemaakt en de trofeeën en diploma’s uitgereikt. Van de winnende club (FC Oude IJssel) was niemand aanwezig. Waren zij alweer aan het werk voor de editie van volgende jaar?

Complimenten en felicitaties voor en aan de winnaars, maar zeker ook aan alle andere deelnemers. Bovendien applaus voor de organiserende vereniging Contrast Fotoclub Maas en Waal.

De jury

Foto Kring Arnhem

Thema: Drieluik

Focel Elst